A A A

Smlouva s poradenskou společností

Zadavatel, který se rozhodne uzavřít smlouvu o zastoupení v zadávacím řízení by měl ošetřit zejména následující situace:

  • poradce by měl na vlastní náklady zajišťovat případné opravy či upřesňování zadávacích podmínek, tj. zadavatel by neměl hradit úkony, které jsou způsobeny nedostatky v zadávacích podmínkách, jejich neúplností či nesrozumitelností, a to včetně poplatků za uveřejnění opravných formulářů ve věstníků veřejných zakázek, případně dalších dokumentů na profilu zadavatele.
  • poradce by měl garantovat, že zadávací podmínky nebudou napadeny takovým způsobem, aby zadavateli hrozila sankce ze strany kontrolních orgánů. Pozor - pokud se poradce zaváže hradit veškeré případné sankce je třeba mít na paměti, že zastoupení zadavatele v řízení je ÚOHS vnímáno jako polehčující okolnost a sankce jsou mnohdy mírnější. Pokud ovšem kontrolní orgány shledají porušení zákona o veřejných zakázkách, hrozí zadavateli i jiné újmy než pouhá sankce za správní delikt (např. ztráta dotace, neplatnost uzavřené smlouvy nebo komplikace v průběhu realizace zakázky, které jsou zaviněny nekvalitními smluvními podmínkami). Tyto situace je třeba vždy ošetřit v rámci smlouvy s vybraným poradcem. K zadávání veřejných zakázek se navíc váže i osobní - trestní odpovědnost statutárních orgánů zadavatele (může být vyšetřováno i s odstupem několika let).
  • poradce by měl garantovat maximální délku zadávacího řízení. Jsou-li zadávací podmínky nastaveny v souladu se zákonem a průběh zadávacího řízení není zatížen žádným pochybením zadavatele (resp. poradce), pak celkovou délku zadávacího řízení lze vždy předvídat. Neočekávané průtahy v zadávacím řízení jsou vždy důsledkem špatné práce poradce a proto by neměly jít k tíži zadavatele. Průtahy v zadávacím řízení navíc indikují i další problémy v budoucnu, z tohoto důvodu by měly být vždy ošetřeny sankcí.
  • poradce by měl být sankcionován za každou podanou námitku (ve smyslu § 110 zákona), které bude byť jen částečně vyhověno. Tzn. za každou řádně podanou a oprávněnou námitku. Námitky jsou nástrojem obrany zájemců o veřejnou zakázku a jsou-li byť jen částečně oprávněné světčí o nekvalitní práci poradce a zřejmě jsou důkazem toho, že byl porušen zákon. Zadavatel by pro tyto případy měl mít připravenou odpovídající obranu.
  • v běžné praxi je třeba, aby zadavatel odsouhlasil veškeré zadávací podmínky, které vybraný poradce k dané veřejné zakázce připraví. Zadavatelé by si proto měli dát pozor, aby veškerou práci ve skutečnosti neudělali sami a zejména aby nepřebírali odpovědnost za tyto podklady. Vhodná je proto smluvní formule: "poradce je povinen písemně upozornit zadavatele, že podklady k veřejné zakázce, které poskytl, schválil nebo jinak odsouhlasil obsahují závady, které by mohly později způsobit průtahy v zadávacím řízení, či neplatnost uzavřené smlouvy. Pokud poradce tuto svou povinnost nesplní, nese odpovědnost za veškeré důsledky takové závady." V opačném případě, pokud tato smluvní podmínka není vymahatelná, je služba poskytovaná poradcem prakticky nepostižitelná = zcela zbytečný výdaj zadavatele.

Vzhledem k tomu, že v rámci našeho vzdělávacího programu usilujeme o celkové zvyšování odbornosti pracovníků v oblasti zadávání veřejných zakázek, jsme schopni garantovat i nejvyšší možnou kvalitu poskytovaných služeb při organizaci zadávacích řízení v zastoupení.